Des de bon començament quan es va decretar la crisi
sanitària, i al llarg d’aquest mesos de confinament, les universitats
públiques es van haver d’adaptar a la situació de no presencialitat i de
transformació transitòria a una universitat on
line. Això està suposant un gran esforç dels membres de la comunitat
universitària, personal d’administració i serveis (PAS), personal docent
i investigador (PDI) i alumnat. Esforç molt sovint agreujats per
mancança d’eines adients i la necessària conciliació
familiar.
En aquest temps estan convivint el treball presencial
(el mínim de personal essencial per assegurar el funcionament de la
Universitat: mantenim d’aparells científics, dels animals, cultius de
cel·lules vives,... i de les instal·lacions) i el
teletreball, inclosa la docència i avaluacions virtuals. També es van
anant afegint PAS i PDI relacionats amb treballs relatiu al Covid-19 i
atenció sanitària en primera línia amb afectats pel virus.
En el cas del teletreball, o treball no presencial com
diuen algunes universitats, desenvolupat per situació de força major, no
es correspon amb el que entenem per teletreballar i no es pot pretendre
que treballadors i treballadores ho hagin
de continuar assumint amb els seus propis medis i manca de conciliació.
No oblidem que en aquests moments hi ha gent que ja està cremada i amb
ansietat.
Recordem que el teletreball és una tasca voluntària (com ho pensen regular quan acabi la situació d’alarma actual?) i que cal negociar-ho. Aquestes negociacions en algunes universitats, no totes, tenen l’avantatge que ja
fa anys que ho tenen regulat per al PAS, tanmateix en el cas del PDI encara la situació es troba més verd.
Per tal de garantir un retorn gradual a la “normalitat”, a les diferents universitats públiques s’han anat aprovant diferents plans de desconfinament i/o de contingència. Aquesta plans han d’assegurar una reincorporació progressiva en
condicions de seguretat i prevenció de riscos laborals per al personal afectat.
Les set universitats s’han coordinar per compartir les
propostes, però la implantació a cada universitat ha estat molt
desigual, amb diferents nivells de participació, i un alt nivell
d’exigència dels sindicats per disposar de plans detallats
per garantir les condicions de seguretat en la incorporació de
treballadors i treballadores, que s’ajustin a diferents normes, com per exemple l’acord del Consell de Relacions laborals, i que concretin mesures concretes d’actuació en multitud
d’aspectes (accessos a edificis, zones comunes, oficines, laboratoris,...)
L’inici del desconfinament a les universitats no és homogeni
i ha començat les darreres setmanes amb l’obertura de laboratoris i la
presència de PDI i PAS, així com personal extern. També s’ha afegit
personal de
manteniment d’edificis i neteja per preparar les diferents fases, i PAS
de suport als equips directius.
Els propers mesos s’aniran realitzant la incorporació
progressiva de la resta de personal, previsiblement fins el setembre per
recuperar la “normalitat”. Per tant encara hi ha un llarg període de convivència amb el teletreball de PAS i PDI.
En el cas de la docència virtual, no se sap en quines
condicions es podrà tornar pel curs 2020-2021 (no hi ha data concreta
d’inici de curs), i hi ha molta preocupació per planificar la docència,
les pràctiques i la recerca, així com les mesures
preventives adients. En aquest cas és fonamental saber l’aforament
permès a les aules, però ja es pot preveure que no es pot garantir que
el curs serà completament presencial, i és imprescindible fer diferents
simulacions de supòsits, per si el retorn, o el
segon trimestre o quatrimestre, no es pot realitzar en condicions
normals.
En cas que finalment la docència s’hagi de produir de
manera no presencial, cal revisar els acords sobre la dedicació de PDI
per tal d’adequar correctament el còmput de les hores de docència al
treball efectiu que comporta l’ensenyament no presencial
i els esforços de transformació del mètode docent, els recursos i els
materials didàctics. S’ha de garantir que la reordenació dels
agrupaments d’estudiants no suposi un saturació de grups, una reducció
de les plantilles de PDI temporal i una sobrecàrrega de
tasques docents que assumeixi la resta del personal.
El procés de desconfinament a cadascuna de les universitats requereix informació i prevenció el màxim de precisos.
- Cal saber amb claredat les persones afectades i les mesures preventives que garanteixin un retorn amb seguretat.
- Cal tenir especial cura per les persones vulnerables:
més de 60 anys, persones amb malalties cardiovasculars, inclosa la
hipertensió, malalties pulmonars cròniques, diabetis, insuficiència
renal crònica, immunodeficiències, càncer amb tractament
actiu, malaltia hepàtica severa, obesitat mòrbida (IMC>40) i les
dones embarassades.
- Cal diposar de mesures de conciliació per garantir que es pugui atendre a fills menors i personal depenent
- Cal disposar de la concreció de
diferents escenaris per a possibles episodis de docència, pràctiques i
recerca parcialment no presencial
- Cal negociar mesures de teletreball imprescindibles per poder fer-ho amb condicions (horaris, eines, conciliació,...)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada