dimarts, 15 de març del 2022

Valoració de CCOO sobre l'avantprojecte de la llei de la Ciència

CCOO considerem que el Govern ha perdut l’oportunitat de millorar la competitivitat del Sistema de Ciència, Tecnologia i Innovació. El retard en la presentació d'una nova proposta d'avantprojecte de llei, juntament amb les presses per aprovar-la en el Consell de Ministres en un mes, ha portat a la configuració d'un text no equiparable al que tenen els països amb sistemes de ciència i innovació més poderosos, capaç d'atreure talent, generar coneixement i establir relacions fermes i beneficioses per a la societat.

En aquesta línia, lamentem que aquesta urgència hagi servit com a justificació per no obrir la Mesa de Diàleg Social corresponent, tal com es va fer la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació. A més considerem que una normativa d'aquestes característiques s'hauria d'haver treballat de forma paral·lela a la proposta de reforma de la Llei universitària -que s'espera per a més endavant-, ja que més del 70% de la recerca es fa als campus de les universitats públiques.

En qualsevol cas, CCOO valorem positivament que el text presentat pel Ministeri de Ciència i Innovació hagi recollit reivindicacions sindicals històriques, com ara:

• la supressió de la figura tenure track proposada inicialment (que prorrogava la precarietat)
    • la indemnització per final de contracte per al col·lectiu predoctoral i postdoctoral -també pels contractes vigents a l'entrada en vigor de la Llei- i la seva inclusió als convenis col·lectius
    • permetre que el personal investigador a l'estranger i el que hagi fet la carrera fora de les convocatòries oficials, puguin optar al certificat R3,
    • que es mantingui la promoció interna entre les escales tècniques i les científiques del mateix subgrup
    • l’establiment del contracte indefinit com a l'habitual per a la incorporació de personal en els àmbits de la investigació; i la desaparició dels contractes d'obra i servei, en línia amb la Reforma Laboral, que llasten el sistema amb taxes de precarietat superiors al 45 %. En aquest punt, creiem que és imprescindible millorar el text per implementar-lo.

Aquests avenços són importants, però evidencien una manca d'ambició en aspectes clau com la imprescindible millora de la governança del sistema, ja que malgrat que s’introdueixen algunes mesures, són clarament insuficients; el necessari avenç que cal fer en matèria d'igualtat entre dones i homes; o la concreció pràctica de la nova reforma laboral al sector de la R+D+i i l'estabilització de les plantilles. Tampoc no hi ha avenços en la petició de l'eliminació de la taxa de reposició, ni en l'imprescindible desenvolupament de la carrera professional per a tot el personal de la investigació, a totes les escales i sectors, pendent des de fa més de 15 anys. Per a CCOO, aquest és un pas essencial, ja que ha de dignificar d'una vegada per totes aquesta feina i reconèixer el seu paper fonamental en el desenvolupament de la Ciència.

CCOO continuarem intentant millorar aquesta Llei durant el tràmit parlamentari, elaborant les esmenes que permetin introduir els canvis necessaris que garanteixin l'estabilitat a l'ocupació, permetin la carrera professional i evitin la precarietat.

Item Reviewed: Valoració de CCOO sobre l'avantprojecte de la llei de la Ciència Rating: 5 Reviewed By: Leandro