divendres, 8 de setembre del 2023

Publicat el nou Reial decret 678 d'acreditació estatal i de concursos d'accés

Ha estat publicat al BOE el RDL 678/2023, pel qual es regula l'acreditació estatal per a l'accés als cossos docents universitaris i el règim dels concursos d'accés a places dels cossos.

Cal destacar que la confecció d'aquest Decret havia de respondre fonamentalment a la necessitat de simplificació i adaptació dels processos al nou model de carrera que emana de la LOSU. Aquest RDL estableix les bases, però ens agradaria destacar aquests aspectes perquè siguin tinguts en compte tant pel Ministeri d'Universitats com per l'ANECA a l'hora del desenvolupament normatiu posterior (concreció de criteris d'avaluació).

Durant la seva elaboració, CCOO ha subratllat la necessitat de vetllar perquè no s'enduriren els processos i es preservés la transitorietat necessària entre els anteriors Decrets i el present, a més d'assegurar que el sistema no es vegi interromput. En aquest sentit, hi ha dates i terminis no coincidents que ens preocupen (per exemple, el de les especialitats de coneixement).

CCOO considera que aquest RDL continua prevalent la investigació per sobre d'altres missions universitàries tan importants com aquella. A més, el Ministeri continua tractant de manera homogènia el sistema, sense reconèixer les ben conegudes diferències existents entre territoris, universitats i àrees de coneixement.

A més, és una norma massa centrada a establir requisits, en lloc de mèrits, i poc preocupada a facilitar i agilitzar la carrera del professorat universitari, en no establir mecanismes que garanteixin la possibilitat d’assolir certs requisits o dilatar els temps burocràtics de resposta a les sol·licituds d’acreditació.

En definitiva, un nou capítol en què els treballadors i les treballadores perden part de la seva autonomia i capacitat de negociació, veurem si per a la millora del nostre Sistema Universitari com a servei públic de qualitat que ha d'aprofundir en l'equitat.

Item Reviewed: Publicat el nou Reial decret 678 d'acreditació estatal i de concursos d'accés Rating: 5 Reviewed By: Leandro