dimecres, 6 d’abril del 2022

Reforma laboral, contractes de recerca i universitats: Novetats importants

Sembla que s’esvaeixen alguns dels dubtes que des de fa temps es venen plantejant des de la CRUE i algun altre sector. En un treball coordinat entre el Ministeri d’Universitats, el de Ciència i Innovació, el de Treball i el d’Hisenda, s’avança el contracte d’activitats cientificotècniques previst en la nova Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (LCTI), de manera que serà possible la contractació de personal indefinit lligat a línies de recerca o serveis cientificotècnics (Reial decret llei 8/2022, de 5 d’abril, pel qual s’adopten mesures urgents en l’àmbit de la contractació laboral del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació).

Per la seva banda, des del SEPE s’estan desenvolupant els models de contractes perquè la Reforma Laboral s’apliqui a la universitat. Així, s’ha creat entre altres un nou model per als Ajudants, Ajudants Doctors, Associats i Visitants, el 409, i dos nous per al personal afectat per la Disposició Addicional Cinquena de la Reforma, el 406 si es tracta de contractes a temps complet i el 506 si són a temps parcial.

Per tant, s’estan fent els passos adequats per a un canvi de model que permeti atallar la precarietat en l’àmbit de la universitat i la recerca. Som plenament conscients de l’especificitat del nostre àmbit i, en aquest sentit, hi haurà figures laborals regulades per lleis orgàniques que continuïn sent temporals per naturalesa. Però creiem que hi ha moltes altres figures per a les quals la temporalitat és injustificada o només serveix per a abaratir despeses a costa dels drets dels i les treballadores.

En aquest context, es diu que el fet de contractar indefinidament una persona que, se sap a priori, serà acomiadada quan acabi un projecte o servei, pot anar contra la imatge de la universitat contractant. Des de CCOO, la qual cosa creiem que va en contra de la imatge de la universitat és que es continuïn concatenant contractes temporals sense dret a cap mena d’indemnització, una universitat consolidada en la precarietat.

En CCOO entenem que cal buscar solucions a les situacions sobrevingudes per la nova Reforma Laboral, però demanem que es deixin de buscar excuses o dreceres per a continuar fent contractacions temporals en l’àmbit de la recerca i la universitat. Coneixent que bona part de la recerca al nostre país es fa amb ajuda dels fons europeus, exigim que això no s’utilitzi com a via per a continuar condemnant a l’eterna precarietat i inestabilitat a la recerca al nostre país.

Item Reviewed: Reforma laboral, contractes de recerca i universitats: Novetats importants Rating: 5 Reviewed By: Leandro