dimecres, 13 de maig del 2020

CCOO aconsegueix que el ministre aturi el nou RD de Titulacions

Com a conseqüència de la denúncia pública de CCOO contra l'esborrany de nou RD d'Ordenació de les Titulacions universitàries, el Ministeri ha decidit la seva paralització temporal

La denúncia del nostre sindicat, a més d'insistir en alguns punts negatius d'aquesta reforma, començava assenyalant que en "CCOO entenem que aquest no és el moment adequat per abordar una reforma estructural de sistema universitari espanyol". Raó per la qual es concloïa que "considerem que la Universitat ha de seguir sent motor d'innovació, de desenvolupament científic i social. Una universitat que rep l'encàrrec de la societat per formar ciutadans crítics que són capaços de liderar el mercat de treball, amb esperit crític i desenvolupant els valors democràtics, de convivència, desenvolupament sostenible, igualtat i progrés. En l'actual context històric que ens ha tocat viure, entenem que aquesta proposta és innecessària i inoportuna. "

La precipitació del Ministeri d'Universitats va arribar fins al punt que, fins i tot, va incomplir la suspensió de terminis administratius establerta pel mateix Govern durant l'estat d'alarma per Covid19. Pel que els nostres serveis jurídics van començar a preparar la corresponent reclamació per declarar la nul·litat del procés de consulta.

Finalment el mateix Ministeri no ha tingut altre remei que reconèixer el seu error i fer marxa enrere, i suspendre el termini de consulta pública, que inicialment acabava el passat divendres 8 de maig, estenent fins a quinze dies després que acabi l'estat d'alarma. El que permetrà que la comunitat universitària tingui temps de reaccionar per evitar els aspectes lesius d'aquesta reforma.

La informació pública que el Ministeri va difondre sobre aquest esborrany de RD reformant l'Ordenació de les Titulacions només esmentava alguns aspectes positius, com introduir en tots els plans d'estudi l'ensenyament de la igualtat entre homes i dones, una cosa que a més es pot fer sense necessitat d'una reforma global amb un nou RD tal com ja ha dut a terme amb les nou modificacions aplicades a l'RD original des de 2008.

No obstant això, el nou RD conté elements molt lesius, a més de consolidar diverses de les reformes parcials afegides pels governs de Rajoy en anys anteriors. Així introdueix definitivament graus de 180 o de 240 crèdits, i màsters de 60, 90 o 120 crèdits i torna a la controvèrsia del model 3 + 2, que castiga definitivament als estudiants amb menys recursos i afavoreix el mercat de títols de postgrau a universitats privades.

La proposta de Castells inclou itineraris acadèmics oberts sense garantir la coherència acadèmica en un model liberal d'universitat pública a la carta i converteix l'educació superior en un mercat per als més privilegiats i a el servei del teixit empresarial, com amb l'increment de nombre de crèdits que es poden obtenir fora de les titulacions del 15% al 25%, o el reconeixement de l'activitat laboral i l'increment de l'àmbit i la formació que pot ser reconeguda dins de les titulacions, obrint el pas a cursos privats que poden ser realitzats en les mateixes universitats fora dels preus públics.

Podeu llegir l’esborrany del RD de titulacions fent clic aquí.

Podeu llegir el nostre comunicat anterior, fent clic aquí.

Item Reviewed: CCOO aconsegueix que el ministre aturi el nou RD de Titulacions Rating: 5 Reviewed By: Unknown