dijous, 24 de desembre del 2020

Comunicat de CCOO i UGT sobre els fons addicionals de 2019 i 2020

En relació als fons addicionals i com a conseqüència del bloqueig negociador per part de les gerències de les Universitats, us adjuntem el comunicat conjunt de CCOO i de la UGT, el qual hem defensat de forma unitària en la reunió del Consell Interuniversitari de Catalunya del passat divendres 18 de desembre

Comunicat de CCOO i UGT per denunciar la “no utilització dels fons addicionals” del personal de les universitats públiques

El II Acord per a la millora de l'ocupació pública i condicions de treball, signat per Sindicats i Ministeri d’Hisenda i publicat en el BOE el 28 de març de 2018 va suposar el reconeixement a la tasca del personal al servei de les administracions públiques i la contribució dels empleats públics a la millora de la situació econòmica i pressupostària. En conseqüència es va acordar un increment retributiu per al personal al servei del sector públic per 2018, 2019 i 2020, que preveu un increment salarial fix, més un percentatge addicional lligat al PIB que s'abona amb efectes d'1 de juliol de cada exercici i un altre percentatge corresponent a fons addicionals (0,20% al 2018, 0,25% al 2019 i 0,30% al 2020).

Tot i que per aquests fons addicionals, el mateix Acord estableix la possibilitat "que prèvia negociació col·lectiva” es PODRAN destinar a, entre altres mesures, la implantació de plans o projectes de millora de la productivitat o l'eficiència, la revisió de complements específics entre llocs amb funcions equiparables, l'homologació de complements de destinació o l'aportació a fons de pensions.

Pel que fa als fons addicionals del 2018, a la Mesa d’Universitats, els sindicats i les universitats vam acordar el repartiment lineal del 0,20% de la massa salarial entre tot el personal.

Pel que fa als fons addicionals del 2019 (0,25%) i del 2020 (0,30%), tot i que correspon exclusivament a l’àmbit universitari acordar la distribució d’aquests fons, el 2019 les universitats van anar donant llargues a l’espera de veure quina aplicació feia la Generalitat de Catalunya. El govern de la Generalitat de Catalunya va autoritzar els increments d’un 0,25% pel 2019 i d’un 0,30% pel 2020, en les lleis de Pressupostos, en aplicació de l’acord estatal entre els sindicats i el Ministeri.

En aquest 2020, les universitats han estat tot l’any sense donar resposta a les demandes sindicals per negociar l’aplicació d’aquests fons addicionals i ara volen fer xantatge als sindicats i en conseqüència a tots els treballadors i les treballadores de les universitats amb la “no aplicació” d’aquests fons.

A la Mesa d’universitats de finals de 2019 les universitats van plantejar que els 0,25% del 2019 i el 0,30% del 2020 fos íntegrament per a “polítiques” pròpies d’actuació a cada universitats (modificació d’alguns llocs de treball,...). Per la part sindical es va defensar, amb diferents propostes,que es fes un increment salarial consolidable a tot el personal.

Aquestes propostes van ser desestimades per les universitats. Des de la part sindical, amb voluntat negociadora, per tal de desbloquejar la situació i arribar a un punt de consens i d’acord, hem flexibilitzat la nostra proposta a contracor fins al punt d’acceptar que el 0,30% de 2020 és dediqués a “polítiques locals, en el si de cada universitat”, amb uns criteris generals acordats a la Mesa d’Universitats, i a canvi d’aquesta renúncia salarial col·lectiva, exigim que el 0,25% de 2019 sigui efectiu en un pagament lineal consolidat a la nòmina de totes les treballadores i els treballadors.

Davant la nostra voluntat, negociadora les universitats no han variat la seva posició ni un mil·límetre: no només s’enroquen en la postura de què no es consolidi cap quantitat individual,... ofereixen engrunes: Fer un pagament no consolidable de 0,25% de 2019 + 0,30% de 2020). Les universitats volen quedar-se amb la consolidació d’aquestes quantitats i del 0,25% del 2019 que haurien d’haver pagat el 2020 sotmetent-nos al xantatge de “o els sindicats acceptem les seves condicions” o les treballadores i els treballadors no percebrem cap pagament corresponent al 2019 i al 2020.

No és de rebut que els petits avenços aconseguits fruit de la negociació col·lectiva en matèria de recuperació del poder adquisitiu de les treballadores i dels treballadors públics vulguin ser apropiats per les universitats per poder eixugar la manca de finançament d’aquestes, en concret del seu capítol 1. Les forces sindicals venim denunciant aquesta manca de finançament de forma insistent i continuada des de fa molt temps,  tot i això per dignitat col·lectiva no podem permetre que ens fiquin la ma al nostre salari, per minse que sigui el percentatge. Cal que les universitats siguin valentes, que davant els governs de torn es plantin i exigeixin el finançament necessari, aquí ens trobarem universitats i sindicats.

Per responsabilitat col·lectiva, les forces sindicals ens mantenim fermes defensant els increments pactats a nivell estatal i autoritzats per les lleis de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya.

Per tot això, els sindicats signants, de forma unitària, reivindiquem el pagament lineal de les quantitats corresponents als anys 2019 i 2020 (0,85%) i que una part (el 0,25% del 2019 o el 0,30% del 2020) sigui consolidada a la nòmina de cada treballadora i treballador de les  universitats.

Si les universitats no modifiquen la seva postura haurem de valorar prendre mesures de pressió.

CCOO                              UGT

Item Reviewed: Comunicat de CCOO i UGT sobre els fons addicionals de 2019 i 2020 Rating: 5 Reviewed By: Unknown