divendres, 17 de juliol del 2020

PAS: intervenció al Claustre UB, 15-7-2020

Sr. Rector,

Ara que el seu mandat està a punt de finalitzar, es fa necessari fer un balanç, encara que sigui breu, del que ha suposat per al PAS aquest període.

Una etapa que ha estat condicionada en bona mesura per la continuïtat de retallades econòmiques i de drets realitzades pels governs de Catalunya i Madrid.

Per ser justos, no hem amagar que hi han hagut actuacions positives, de les que cal ressaltar especialment el manteniment del personal interí i temporal, però es podrien dir moltes coses de la situació del PAS i les greus problemàtiques que els hi afecte. Tanmateix en aquest Claustre, en el que es presenta el darrer informe del rector com a balanç de la seva actuació, ens limitarem a fer referències al programa electoral amb el que es va presentar a les eleccions de fa 4 anys. En destaquem algunes afirmacions:

-          “Formació permanent del PAS”

Ens trobem que no existeix cap pla de formació lligat a les necessitats del PAS. I ja ni tant sols es reuneix la Comissió de Formació del PAS de la UB.

Aquesta mancança en part va lligada a la inexistència d’un desplegament de la RLT aprovada formalment, i que permeti relacionar la formació adient a cada lloc de treball o categories laborals.

-          “Reactivar el Pla d’Acció Social.”

Doncs ja han passat gairebé 4 anys... i en acció social no s’ha avançat res.

-          “Més d’una tercera part del PAS es troba en situ­ació d’interinitat o temporalitat”

Tot i que s’han fet avanços importants, en part gràcies a l’Acord estatal d’ocupació signat pels Sindicats, encara resta molt per avançar i estabilitzar al personal temporal. De fet les xifres globals continuen per sobre del 30%

-          “Clima permanent de diàleg amb els òrgans de representació del PAS i per una universitat que se senti obligada pels acords que subscriu. “ i “Establir reunions quinzenals amb Junta de personal (o comissions creades ad hoc) i Comitè d’empresa (o comissions creades ad hoc) per al seguiment de les temàtiques que els siguin pròpies.”

Molt lluny de la realitat, doncs les reunions directes amb el rector ja fa anys que van desaparèixer, poc abans de fer desaparèixer la figura del vicerector, com a responsable polític del PAS. Aquest paper ho va assumir el Gerent, però només de forma teòrica. Ja que era obvi que no es possible abraçar un conjunt tant important de competències (gerència, economia i PAS). Per algun lloc no s’arribarà.

-          “Es reduiran al mínim imprescindible els encàrrecs i comissions de serveis.”

Continuem amb un elevadíssim nombre de persones fixes en situació “temporal” en la plaça que ocupen. I es continuen atorgant algunes directament i sense publicitat, o prorrogant a les mateixes persones més enllà del límit legal.

-          “Es regularitzaran els concursos de manera periòdica”

La dinàmica de convocatòria i resolució de concursos és exasperadament lenta.

-          “Promocions horitzontals com verticals de PAS.”

Com diu? De promoció horitzontal ni tant sols hi ha una proposta.

-          “Revisar el manual de valoració de llocs de treball.”

Be, d’això tampoc ni una paraula en tot el seu mandat, tot i ser una eina fonamental per a fer una correcta RLT.

-          “Impulsar la creació d’una Relació de Llocs de Treball (RLT) que respongui de manera versemblant a aquest disseny, una vegada definida l’estructura orgànica que es pretén per a la UB.”

Es possiblement el tema més rellevant i més clar d’incompliment del seu programa electoral. No s’ha fet cap presentació, i menys aprovació, d’una proposta de reforma administrativa. Recordem que si es va fer una reforma acadèmica amb l’anterior equip rectoral.

Des de l’inici del seu mandat vam tornar a escolar paraules com “no assumeixo els treballs anteriors”.  Novament partim de zero? I fins el 2020!. Des del nostre grup ja vam advertir que creiem que calia fer actuacions immediates i sense més dilació, no ens creiem el “tornem a començar”, cal propostes concretes i un calendari creïble.

Hi ha una tradicional manca de reconeixem alhora que s’assignen noves càrregues de treball, i que amb les retallades i la pèrdua de drets i Plantilla ho fan insostenible. En alguns casos fa lustres que estan pendents: els Punts d’Informació, les Secretaries d’Estudiants (sense contemplar les transformació de l’Espai Europeu), els diferents col·lectius del CRAI (inclòs l’incompliment del compromís del vicerector per fer una proposta de funcionarització al setembre), els Departaments (aquests últims amb l’agreujant de que sí s’ha fet la transformació acadèmica), oficines d’afers generals, àrees transversals,... són només uns exemples.

En el seu mandat les prioritats han estat les que ha volgut el Gerent, que habitualment no es corresponen amb les de representants de treballadors i treballadores

Per tot això sr. Rector la valoració de la situació actual del PAS, en relació al seu programa electoral, és de decepció.

Item Reviewed: PAS: intervenció al Claustre UB, 15-7-2020 Rating: 5 Reviewed By: Unknown