El proper curs universitari no es pot desenvolupar en les mateixes condicions que a l’actualitat
Companya, company,
Com
la majoria de treballadors i treballadores del nostre país al llarg del
temps de confinament, el professorat de la UB ha hagut de treballar a
casa i no sempre en les millors condicions d'espai, dotació tècnica i
disponibilitat de temps, i a més a més, amb poques directrius
metodològiques. Així és com s'ha desenvolupat l'activitat habitual de
docència, investigació i gestió que realitza habitualment el Personal
Docent i Investigador (PDI). Davant d'aquesta situació d'aïllament
domiciliari i amb escasses notícies sobre activitats i estats d'ànim, CCOO ha considerat imprescindible conèixer de forma clara la percepció del PDIde
la UB sobre les seves condicions de treball, estat d'ànim i inquietuds
davant el futur pròxim. L'enquesta realitzada ens mostra un quadre
preocupant sobre la nostra situació i la de la UB, així com sobre el
futur pròxim.
L'enquesta ha obtingut 875 respostes, és a dir el 15,5%
dels 5.652 professors i investigadors de la UB. A continuació s’exposen
els principals resultats extrets de l’explotació de l’enquesta i amb el
suport de les principals dades que es mostren als gràfics de l'annex 1i les taules de l'annex 2.
Entre els aspectes més rellevants de l’enquesta
s’ha preguntat sobre les connexions informàtiques, la modificació
forçada de l’horari de treball, la compatibilització amb la conciliació
familiar per la cura de fills i filles i personal depenent, l’augment
del temps dedicat a la docència i reducció del temps dedicat a la
recerca, l’afectació psicològica (augment d'ansietat, trastorns de son,
nerviosisme, irritabilitat, decaïment o tristesa) i per la preocupació laboral a la UB.
Atenció especial mereix el col·lectiu de professorat associats,
que cobreix una part important de la docència amb condicions d’horari
dependents d’altres activitats laborals externes, i amb remuneració molt
precària a la UB. Més del 75% d’aquest col·lectiu que ha modificat el
seu horari ho ha fet per necessitat i, a més a més, més del 76% ha hagut
d’augmentar la seva dedicació docent
Davant de totes les problemàtiques que han afectat al PDI,
el qual ha tingut que realitzar un sobreesforç durant el confinament i
desconfinament, com corresponia a una situació d'emergència, i atès el
risc de què una part de la docència del proper curs s’hagi de fer de amb
mitjans telemàtics, la Secció Sindical de CCOO-UB considera que:
- L'aprenentatge en proximitat té molts aspectes insubstituïbles, que són l'essència de la universitat i cal regular el més aviat la possible tornada a la presencialitat, total o parcial, amb garanties per a professorat i estudiants
- El
desenvolupament d'aquest tipus de docència requereix unes mínimes
condicions que permetin aconseguir uns estàndards de qualitat propis de
la UB i, al mateix temps, una mínima qualitat de vida del PDI, i fer-ho
compatible amb la conciliació familiar
- Les
actuals mancances de la UB estan determinades en gran mesura pel tracte
financer rebut pels successius governs de la Generalitat durant els
darrers 10 anys, que ara haurien de revertir-se
- Cal proporcionar al PDI els mitjans materials necessaris, tant per a treballar a distància com per a dur a terme les seves tasques docents de forma virtual
- Cal habilitar una dotació de finançament específica pels Departaments i seccions per adquirir programari de docència i avaluació virtual
Enllaços:
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada