divendres, 29 de novembre del 2019

El dimarts 3 de desembre, els sindicats signants del I Conveni Col·lectiu del PDI laboral (CCOO i UGT) hem estat citats al Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) com a primer pas de la demanda de conflicte col·lectiu que han presentat les set universitats públiques contra nosaltres.

Reproduïm els seus motius, tal com les mateixes universitats ho expressen:

“El conflicte s'ha produït entre els agents socials i les universitats públiques, així com amb
    tota una diversitat de sol·licituds individuals que entenen que un cop superada l'avaluació
    anual, la pròrroga del contracte predoctoral és automàtica i obligatòria. (...)
    El que pretenen els agents socials és que si es contracta una persona treballadora amb
    un contracte predoctoral (com a mínim d'un any), el contracte es prorrogarà fins a la
    finalització de la tesi doctoral (llevat que no es superi la corresponent avaluació anual),
    amb el topall de quatre anys establert a la Llei (...)”.

La conseqüència pràctica d’aquest conflicte col·lectiu és que, si els tribunals donessin la raó a les universitats, aquestes podrien, de manera arbitrària, prorrogar o no els contractes predoctorals al quart any, contemplat a l’EPIF. Rebutgem enèrgicament aquest intent de substituir la negociació col·lectiva per la judicialització davant d’una reivindicació tan legítima com necessària per garantir un accés digne a la carrera investigadora i a un PDI de qualitat.

Per tot això convoquem concentració de delegats, delegades de CCOO, i aquí vulgui donar suport, al TLC (C/Valencia 1, BCN) dimarts 3 de desembre, a les 15:45.

Fem una mica d’història...

Després d’anys d’exigències sindicals l’aprovació de l’EPIF va ser pas important en la regulació de la contractació predoctoral. Destaquem:

-          Retribucions. En aquesta matèria s'incorporen part de les reivindicacions sindicals i del col·lectiu. D'una banda, per determinar els percentatges salarials aplicables al personal investigador es pren com a referència mínima la categoria corresponent al Grup 1 del personal laboral de la taula salarial recollida en el Conveni Únic del personal laboral de l'Administració General de l'Estat.

-          Col·laboració en tasques docents. S'ha reduït la possibilitat de col·laborar en tasques docents fins a 180 hores durant el seu contracte (màxim 60 per any).

-          Renovació del 4t any del contracte. La nova regulació millora els projectes inicials en la mesura que s'estableix la pròrroga automàtica fins al quart any, i exigeix un informable desfavorable motivat per a la denegació de la pròrroga anual. Amb aquesta regulació es limiten notablement les possibles arbitrarietats en l'extinció del contracte abans d'hora, i s’introdueixen garanties per a l'investigador -l’exigència de motivació i, per tant, el seu possible control en els tribunals.

En els primers mesos des de l’aprovació de l’EPIF, l’aplicació ha estat desigual a les set universitats.
    En el cas de les renovacions del 4t any, només la UAB ho ha acceptat públicament. La resta de les universitats no ho volen aplicar, adduint problemes pressupostaris, i la Generalitat de Catalunya es desentén del problema (fins i tot, en la nova convocatòria d’ajuts pel 2020 només es contempla un màxim de 3 anys). En qualsevol cas, les universitats, com a Administracions contractants, són les responsables d’aplicar l’EPIF i, per tant, han de procedir a renovar per un 4t any de manera automàtica.

Davant de tot això... Què hem fet CCOO?

Durant aquests mesos, CCOO, ja sigui com a Secció Sindical de cada universitat o com a Interuniversitari, hem informat, hem reclamat i hem protestat, a escala local i en l'àmbit interuniversitari:

Accions a les diferents universitats: a cadascuna s’han anat fent, autònomament, accions mitjançant la Secció Sindical i/o Comitès d’empresa: hem fet peticions a les gerències, als rectorats i als Consells de Govern, ... hem assessorat a PIFs i hem donat suport a diferents accions de protesta. En la majoria de  Seccions sindicals també es van plantejar “reclamacions prèvies a la via judicial” davant del corresponent rectorat.

A l’àmbit interuniversitari: CCOO Universitats vam decidir al mes de juny fer una “reclamació prèvia” en diferents universitats, (amb l’excepció de la UAB, ja que aquesta universitat va acceptar ràpidament aplicar íntegrament l’EPIF). En la “reclamació prèvia” es va demanar aplicar:

-          l’article 6, que estableix la durada del contracte, amb renovacions automàtiques, fins als 4 anys.

-          l’article 7, que estableix les retribucions indexades a les corresponents al grup 1 de personal laboral de l’Administració General de l’Estat.

Igualment, vam reclamar públicament als rectorats, i vam convocar una acció de protesta en la inauguració del curs acadèmic del sistema universitari català, per exigir entre altres qüestions, l’aplicació íntegra de l’EPIF. En aquest mateix acte, es va lliurar el comunicat en mà al sSr. Quim Torra, president de la Generalitat de Catalunya.

Ara, haurem de defensar als tribunals l’aplicació integral i real de l’EPIF. Les universitats es gastaran els diners públics en un procés judicial per impedir que tot el Personal Investigador en Formació pugui gaudir dels drets que la llei li concedeix. Sabrem estar a l’altura d’aquesta nova agressió i ja us anunciem que, en funció de com es desenvolupin les coses el proper dimarts, prendrem les mesures jurídiques que s’escaiguin. Per començar, convoquem al conjunt de la comunitat universitària, i molt especialment al Personal Investigador en formació a una concentració al Tribunal Laboral de Catalunya, el proper dimarts 3 de desembre a les 15:45 per mostrar el nostre rebuig a l’actuació de les universitats. Vine i lluita amb nosaltres!

Item Reviewed: EPIF: Les Universitats denuncien a CCOO als tribunals perquè exigim la pròrroga automàtica pel quart any Rating: 5 Reviewed By: Unknown